کسب درآمد از کوین پات

کسب درآمد از کوین پات

کسب بیت کوین، لایت کوین، داگ کوین، دش، بیت کوین کش با کوین پات
کسب درآمد از کوین پات

کسب درآمد از کوین پات

کسب بیت کوین، لایت کوین، داگ کوین، دش، بیت کوین کش با کوین پات

بیت کوین چیست؟ (Bitcoin)


بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که پدیده جدیدی است. از آنجا که موضوع سایت ما مربوط به کسب 5 ارز دیجیتال بیت کوین، لایت کوین، داگ کوین، دش کوین و بیت کوین کش است، قصد بر آن داریم تا هریک از این ارزهای دیجیتال را معرفی کرده تا شما با تاریخچه و ویژگی های آنها آشنا شوید. از این رو ابتدا به اولین، معروف ترین و پر ارزش ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین خواهیم پرداخت. 

 بیت کوین یک ارز دیجیتال و پول اینترنتی است که چند سالی بیشتر از قدمت آن نمی گذرد. در میان ارزهای دیجیتال بیت کوین پر سابقه ترین و مشهورترین آنها است و ارزش آن در حال حاضر با اختلاف بسیار چشمگیر بالاتر از دیگر ارزهای دیجیتال است. در ماه های گذشته ارزش بیت کوین نوسانات زیادی در بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال، داشته است و حتی با افزایشی چشمگیر، به نزدیکی رقم باور نکردنی بیست هزار دلار برای هر بیت کوین رسید. گرچه در حال حاضر بیت کوین افت شدیدی نسبت به آن موقع داشته است، ولی هر لحظه ممکن است در بازار نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال، ارزش آن بالا رود. این مورد، توجه خیلی ها را به بیت کوین و در کل پدیده ارز دیجیتال جلب کرد.

پــول یکــی از اساســی ترین عوامــل در اقتصــاد یــک جامعــه اســت کــه میـزان حجـم آن آثـار کامـلا بـارزی در اقتصـاد داشـته و بـر تولیـد، نـرخ تـورم و بیـکاری تاثیرگـذار اسـت. در تمدن هـای اولیـه بشـری بـرای رفـع نیازهـای خـود از تبـادلات کالا بـه کالا اسـتفاده می کردنـد. هـزاران سـال پـس از آن مـردم فلـزات طـلا و نقـره را بـه عنوان پـول در تبـادلات خود بـه کار گرفتنـد و سـپس در قـرن گذشـته ارزهـای مختلفـی بـا پشـتوانه طلا و نقـره پدیـد آمدنـد.

در سـالهای پایانـی قـرن بیسـتم بانـکداری آنلایـن بـا تکیـه بـر ظهـور اینترنـت رواج یافـت و امـروز در پایـان ایـن مسـیر بـا بیت کویـن روبـرو هسـتیم: اولیـن پـول دیجیتـال غیرمتمرکـز کــه به منظــور جلوگیــری از ایجــاد تــورم و حفــظ ارزش پــول و دارایــی مـردم در مـدت طولانـی ایجـاد شـده اسـت. تفـاوت اصلـی بیت کویـن بـا ارزهـای سـنتی همیـن نامتمرکـز بـودن آن اســت.

به زبان ساده، بیت کوین یکی از انواع پول‌های دیجیتالی است که به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شود و هیچ نهاد مرکزی مدیریت آن را به عهده ندارد. تمام پول‌هایی که امروز شما از آن استفاده می‌کنید مانند ریال، دلار، یورو و … همگی توسط یک کشور و دولت آن به منظور استفاده مردم ایجاد شده است. ارزش هر پول، میزان اسکناس چاپ شد و در نهایت مقدار کلی آن توسط دولت‌ها تعیین می‌شود. این شرایط و ویژگی‌ها برای بیت کوین متفاوت است. بیت کوین نوعی پول و دارایی دیجیتال است که به عنوان وسیله مبادله ای طراحی شده که در آن به جای تکیه بر یک مسئول مرکزی برای کنترل ایجاد و مدیریت، از رمزنگاری استفاده می شود. شخص مستعار و فرضی ساتوشی ناکاموتو حین خلق بیت کوین بسیاری از ایده های موجود در جامعه سایفرپانک را یکپارچه سازی کرد. [سایفرپانک کسی است هنگام دسترسی به یک شبکه کامپیوتری، به منظور اطمینان از حفظ حریم خصوصی، به ویژه از سوی مقامات دولتی از رمزنگاری استفاده می کند.]

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً یجیتال را به وجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین همچنین می تواند به عنوان مهمترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود بشمار آید.
بیت کوین با استفاده از تکنولوژی همتا به همتا و بدون هیچ مرجع یا بانک مرکزی، کار می کند؛ تراکنش ها را مدیریت کرده و بیت کوین هایی صادر می کند که توسط شبکه بطور دسته جمعی ساخته می شوند. بیت کوین متن باز است، طراحی آن عمومی است، هیچکس مالک آن نیست یا آنرا کنترل نمی کند وهمه می توانند در آن مشارکت کنند. با این همه ویژگیهای بی نظیر، بیت کوین کاربردهای هیجان انگیزی دارد که نمی توان در هیچیک از سیستمهای پرداخت پیش از این پیدا کرد.


تاریخچه بیت کوین

در نوامبر سال 2008، مقاله ای با نام ساتوشی ناکاموتو بر روی اینترنت گذاشته شد که عنوان آن بیت کوین بود: یک سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر (P2P). در این مقاله روش دقیق استفاده از یک شبکه نظیر به نظیر جهت تولید آنچه “سیستمی برای معاملات الکترونیک، بدون تکیه بر اعتماد” توصیف شده بود، بیان شد. در ژانویه 2009، شبکه بیت کوین با انتشار اولین نسخه منبع-باز نرم افزار بیت کوین و صدور اولین بیت کوین ها، پا به عرصه وجود گذاشت. این کار با استخراج اولین بلوک بیت کوین، توسط ساتوشی ناکاموتو (که تحت عنوان “بلوک پیدایش” genesis block شناخته می شود) انجام شد که یک جایزه 50 بیت کوینی داشت.

در ششم اوت 2010، در پروتکل بیت کوین آسیب پذیری مهمی کشف شد. معاملات پیش از ورود به سیستم معامله یا “بلاکچین” به درستی تایید نشده بودند. این امر به کاربران اجازه می داد محدودیت های اقتصادی بیت کوین را دور زده و تعداد نامحدودی بیت کوین ایجاد کنند. در 15 آگوست، از این آسیب پذیری سوء استفاده شد؛ در یک معامله بیش از 184 میلیارد بیت کوین تولید شد و به دو آدرس در شبکه ارسال گردید. در عرض چند ساعت و پس از آنکه اشکال رفع شد، این معامله کشف و از سیستم معامله پاک شد و شبکه به یک نسخه به روز شده از پروتکل بیت کوین ارتقا یاقت. این تنها نقص امنیتی عمده و مورد سوء استفاده در تاریخ بیت کوین بود.

در ژوئن سال 2011 ویکی لیکس و سازمان های دیگر قبول بیت کوین برای کمک های مالی را شروع کردند. بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) آغاز به کار کرد و پس از آن با استناد به نگرانی در مورد عدم وجود سوابق حقوقی در مورد سیستم های ارزی جدید، پذیرش بیت کوین به طور موقت به حالت تعلیق در آمد. تصمیم EFF در هفدهم می 2013 برگشت و پذیرش بیت کوین از سر گرفته شد. در 22 مارس 2011 WeUseCoins اولین ویدیو های پربیننده را که بیش از 6/9 میلیون بار دیده شدند را منتشر کرد. در سپتامبر 2011 ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) مجله Bitcoin را تاسیس کرد. در 23 دسامبر 2011، داگلاس فیگلسون (Douglas Feigelson) از BitBills، درخواست حق ثبت اختراع برای “ایجاد و استفاده از ارز دیجیتال ” را در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا ارائه داد. این کار، یک عمل اعتراضی بر اساس کارهای پبشین بود.

در فوریه 2013 Coinbase ، که یک پردازنده پرداختی مبتنی بر بیت کوین است، گزارش کرد که تنها در یک ماه به ازای هر بیت کوین بیش از 22 دلار فروخته که معادل 1 میلیون دلار شده است. در ماه مارس، سیستم معامله بیت کوین یا “بلاکچین” موقتا به دو لاگ مستقل دارای قوانین مختلف در مورد چگونگی پذیرش معاملات ارتقا یافت. Mt.Gox به صورت خلاصه، سپرده های بیت کوینی را متوقف کرد و نرخ مبادله 23٪ یعنی تا 37 دلار افت کرد. در ماه آوریل، پردازنده های پرداختی BitInstant و Mt. Gox تاخیر های پردازشی مربوط به به ظرفیت ناکافی بلاکها را تجربه کردند. نتیجه این امر، کاهش نرخ مبادله بیت کوین از 266 به 76 دلار، پیش از بازگشت به 160 دلار در عرض شش ساعت بود.

زمانی که خدماتی مانند okcupid و Foodler شروع به پذیرش پرداخت های آن کردند، جامعه شناخت بیشتری از بیت کوین به دست آورد. در پانزدهم ماه می سال 2013، مقامات ایالات متحده، حسابهای مرتبط با Mt. Gox را کشف و ضبط کردند. این امر پس از کشف این که Mt. Gox به عنوان فرستنده پول در FinCEN در ایالات متحده ثبت نشده، رخ داد. در 23 ژوئن 2013، گزارش شد که اداره مواد مخدر ایالات متحده، در یک دادگستری در آمریکا مقدار 11.02 بیت کوین را متعاقب قانون 21 ایالات متحده ذکر شده در § 881، به عنوان دارایی های کشف و ضبط شده لیست کرده است. این اولین بار بود که یک سازمان دولتی ادعا می کرد که بیت کوین ضبط و کشف شده دارد.

در جولای 2013، پروژه ای در کنیا آغاز شد که طی آزمایشی که برای افزایش پرداخت های نوآورانه در آفریقا طراحی شده بود، بیت کوین را به M-PESA که یک سیستم پرداخت تلفن همراه مشهور است ارتباط می داد. در ششم اوت 2013، قاضی فدرال، آموس مازانت، از حوزه قضایی پنج منطقه شرقی تگزاس حکم داد که بیت کوین “ارز یا شکلی از پول” است (به خصوص، اوراق بهاداری است که طبق قوانین اوراق بهادار فدرال تعریف شده) و به این ترتیب رسیدگی به آن مربوط به حوزه قضایی است. وزارت دارایی آلمان بیت کوین را با اصطلاح “واحد حساب” – نوعی ابزار مالی و به عنوان پول الکترونیکی یا یک ارز کاربردی – تلقی کرد که طبقه بندی شده بود و شامل مفاهیم حقوقی و مالیاتی می شد. در اکتبر سال 2013، اف بی آی حدود 26000 بیت کوین را از وب سایت Silk Road کشف و ضبط کرد و صاحب آن، راس ویلیام اولبریخت را بازداشت نمود.

در نوامبر 2013، دانشگاه نیکوزیا اعلام کرد که می تواند بیت کوین را به عنوان پرداخت شهریه بپذیرد. رئیس امور مالی دانشگاه، بیت کوین را “طلای فردا” نام نهاد. در ماه دسامبر، Overstock.com برنامه هایی برای قبول بیت کوین در نیمه دوم سال 2014 ، را اعلام کرد. در ژانویه 2014، Zynga اعلام کرد که بیت کوین را برای خرید امتیاز در هفت بازی خود آزمایش کرده است.

در دسامبر سال 2013، آمار این شبکه از 10 petahash بر ثانیه گذشت ] یک petahash / ثانیه برابر با 16 رقم اعشار هش بر ثانیه است. در ژوئن 2014، شبکه از 100 petahash بر ثانیه گذشت. در سپتامبر 2014 TeraExchange، LLC، تاییدیه ای از کمیسیون معاملات کالای آتی “CFTC” دریافت کرد تا فهرست گیری از یک محصول مبادلاتی خارج از بورس فروخته شده را، بر اساس قیمت یک بیت کوین آغاز کند. تاییدیه محصول مبادلاتی خارج از بورس فروخته شده CFTC اول بار یک سازمان نظارتی ایالات متحده را نشانه گرفت که یک محصول مالی بیت کوین را تایید کرده بود. در دسامبر 2014 مایکروسافت پذیرش بیت کوین برای خرید بازی های ایکس باکس و برنامه های ویندوز را آغاز کرد.
در ژانویه 2015، Coinbase به عنوان بخشی از یک دور بودجه سری C به 75 میلیون دلار آمریکا رسید و رکورد قبلی یک شرکت بیت کوینی را شکست. در ماه مارس سال 2015، LLC اعلام کرد که بودجه سرمایه گذاری اش به 116 میلیون دلار آمریکا رسیده که بیشترین مقدار در میان همه شرکت های مرتبط با پول دیجیتال بود. در اوت 2015 تخمین زده شد که 160000 تاجر پرداخت بیت کوینی را پذیرفته اند.

در ژانویه سال 2016 شبکه از 1 exahash بر ثانیه گذشت. در ماه مارس سال 2016 ، کابینه ژاپن ارزهای مجازی مانند بیت کوین را به علت داشتن عملکردی مشابه پول واقعی به رسمیت شناخت. در مارس 2016، Bidorbuy، بزرگترین بازار آنلاین آفریقای جنوبی، پرداخت بیت کوینی را برای خریداران و فروشندگان راه اندازی کرد. در آوریل 2016 Steam ، پذیرش بیت کوین به عنوان پرداخت را برای بازی های ویدئویی و دیگر رسانه های آنلاین آغاز کرد. در ژوئیه 2016 ، محققان مقاله ای منتشر کردند که نشان می داد، تجارت بیتکوین در نوامبر 2013 دیگر فعالیتی “گناه آلود ” نبوده بلکه در عوض توسط شرکت های قانونی رانده اندازی شده است. در جولای 2016 و پس از آنکه دولت آرژانتین شرکت های کارت های اعتباری را از معامله با Uber منع کرد، این شرکت به سمت بیت کوین گرایش پیدا کرد. در ماه سپتامبر سال 2016 ، تعداد دستگاههای خودپرداز بیت کوین در طول 18 ماه گذشته آن، دو برابر شد و به 770 دستگاه خودپرداز در سراسر جهان رسید. در ژانویه 2017 ، NHK گزارش کرد که تعداد فروشگاه های آنلاین پذیرش بیت کوین در ژاپن طی سال گذشته، 6/4 برابر افزایش یافته است.


قیمت و ارزش
در میان فاکتورهایی که به ارتقا این زمینه کمک کرد، می توان به بحران بدهی اروپا – به ویژه بحران مالی قبرس طی سال های 2012-2013 – اظهارات FinCEN ، بهبود جایگاه قانونی ارز، افزایش رسانه ها و منافع اینترنتی اشاره کرد. جایگاه حال حاضر عالی و همیشگی در تاریخ 17 نوامبر 2013 در آمریکا و با 73/1216 دلار آمریکا در مبادلات Mt. Gox به دست آمد. زمانی که ارزیابی بازار کل سهام از بیت کوین به نزدیک به 1 میلیارد دلار رسید، برخی مفسران قیمت بیت کوین را حبابی خواندند. در اوایل ماه آوریل سال 2013، قیمت هر بیت کوین از 266 دلار به حدود 50 دلار کاهش و پس از آن تا حدودا 100 دلار افزایش یافت. طی دو هفته پایانی ماه ژوئن سال 2013 ، قیمت به طور پیوسته به میزان 70 دلار کاهش یافت. بهبود قیمت دوباره شروع شد تا بار دیگر در 1 اکتبر به اوج خود یعنی 140 دلار رسید. در دوم اکتبر، Silk Road توسط اف بی آی کشف و ضبط شد. این تشنج، موجب کاهش ناگهانی به 110 دلار شد. قیمت به سرعت بازگشت و چند هفته بعد به 200 دلار رسید. در آخرین رانش از 200 دلار در تاریخ سوم نوامبر به 900 دلار در 18 نوامبر رسید. بیت کوین ارتقا تمام وقت 1000 دلاری را در 28 نوامبر 2013در Mt. Gox به دست آورد. در آوریل 2014 و پیش از کسب نیروی تازه در اواسط سال، قیمت تا حدود 400 دلار سقوط کرد. سپس به چیزی بیش از 200 دلار در اوایل سال 2015 کاهش یافت. تا سال 2013 تقریبا تمام بازار بیت کوین بر حسب دلار آمریکا بود.


خالق بیت کوین

 در سال ۲۰۰۸ فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، ایده این شکل از پول را مطرح کرد و دلیل عمده این طرح را نقاط ضعف موجود در مسائل مالی به روش سنتی عنوان کرد. شما از پول خود برای کارهای مختلفی مانند خرید، پس‌انداز، انتقال و جابجایی و… استفاده می‌کنید. برای انجام تمام این کارها شما نیاز به یک واسطه یا شخص ثالث مورد اعتماد دارید. امروزه در تمام دنیا این نهاد واسطه بانک‌ها و موسسات مالی هستند. تمام نقل و انتقالات مالی زیر نظر بانکی که پول شما در آن قرار دارد انجام می‌شود.
امروزه اعتماد به این نهاد های مالی با وجود اتفاقاتی از قبیل ورشکستگی بانک‌ها، بسته شدن موسسات مالی و پیچیده و زمانبر بودن روند اداری آنها کمی سخت شده است. در همین راستا بیت کوین طوری طراحی شده است که پول شما توسط هیچ مرکزیتی کنترل نشود، بلکه در شبکه بازی به نام بلاک چین نگه داری شده که توسط مردم در سراسر دنیا اداره می‌شود.

 بیت کوین چگونه کار می‌کند؟
تمام کسانی که در دنیا به شبکه بیت کوین سرویس‌ می‌دهند، یک نسخه از شبکه و تمام تراکنش‌های ذخیره شده را در سیستم خود دارند و قادر خواهند بود تراکنش‌ها را تایید کنند. به اینکار اصطلاحا استخراج یا ماینینگ و به این افراد ماینر می‌گویند. شاید برایتان جالب باشد که شما هم می‌توانید ماینر باشید!
اگر تا امروز قصد این را داشته‌اید که برای کسی خارج از کشور پول بفرستید، حتما با مشکلات آن مواجه شده‌اید. فرایند پیچیده تبدیل پول، هزینه و کارمزد زیاد و مدت زمانی که انتقال شما انجام شود، حتما برایتان خسته کننده بوده است. با بیت کوین این مراحل خیلی کوتاه شده و تراکنش شما در کمتر از چند دقیقه و با کارمزدی تقریبا ناچیز از کشوری به کشور دیگر انجام می‌شود.

 ویژگی های بیت کوین
تمام تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود و همه می‌توانند یک نسخه از آن را داشته باشند و شاهد تمام تراکنش‌ها باشند. این موضوع باعث ایجاد دو مزیت بزرگ برای بیت کوین می‌شود:
۱.شفافیت که از انجام تخلفاتی که به روش‌های معمول در پشت پرده انجام میشد جلوگیری می‌کند.
۲.امنیت؛ چرا که اگر کسی بخواهد در شبکه دستکاری کند افراد دیگر که آنها هم نسخه اصلی شبکه بیت کوین را دارا هستند متوجه این موضوع می‌شوند و عملا چنین کاری غیر ممکن خواهد بود.
در کنار همه این ویژگی‌ها می توان به این موضوع هم اشاره کرد که بیت کوین یک پول دیجیتال است که ماهیت فیزیکی ندارد. در نگاه اول ممکن است این موضوع عجیب به نظر برسد اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که امروز خیلی کمتر از اسکناس استفاده می‌کنیم و تقریبا همه کارهای خود را با کارت‌های بانکی انجام می‌دهیم. انتخاب روش دیجیتال به محیط زیست و هزینه‌های هنگفت تولید اسکناس نیز کمک زیادی می‌ کند، 
دنیای مدرن و دیجیتال امروزی در تلاش برای انتخاب و تولید بهترین روش برای مسائل حیاتی بشر امروزی است. بیت کوین و سایر پول‌های دیجیتال با باز کردن دریچه‌ای جدید به دنیای تکنولوژی و فناوری‌های مالی، تحولی عظیم و انقلابی محسوب می‌شوند.

مزایای بیت کوین

  • آزادی پرداخت وجه -  هر موقع از شبانه روز و در هر کجای جهان که باشید، ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکانپذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست. هیچ حد و مرزی در کار نیست. هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد بر پول خود کنترل کامل داشته باشند.
  • کارمزد های بسیار اندک -  در حال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین، بصورت بدون کارمزد و یا با کارمزدی بسیار اندک، انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریعتر تراکنش خود، کارمزد پرداخت نمایند که در نتیجه تاییدیه تراکنش را سریعتر از شبکه دریافت خواهند کرد.  علاوه بر این، پردازشگرهای تجاری هم هستند که سوداگران را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوین ها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آنها، یاری دهند. چون این تراکنشها بر مبنای بیت کوین است، کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال، از آنها خواسته خواهد شد.
  • ریسک کمتر برای سوداگران -  تراکنشهای بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از سوداگران در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری یا پرداختهای برگشتی جعلی محافظت می کند و نیازی هم به پیروی از PCI نیست. سوداگران می توانند بسادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و یا نرخ کلاهبرداری به شکل غیرقابل قبولی بالا باشد. دستاوردهای خالص آن عبارتست از: کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه های مدیریت کمتر.
  • امنیت و کنترل -  کاربران بیت کوین بر تراکنشهای خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور کرد؛ مانند آنچه در روشهای دیگر پرداخت گاهی پیش می آید، مبالغی ناخواسته و یا از پیش اعلام نشده را بپردازند. پرداختهای بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می گیرد. به این ترتیب محفاظت شدیدی در برابر سرقت هویت ایجاد شده است. کاربران بیت کوینی همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری، از پولشان محافظت نمایند.
  • شفافیت و بی طرف بودن -  تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آنرا بلافاصله درستی آزمایی کرده و از آنها استفاده نمود. هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل و یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را از نظر شفافیت، بیطرفی کامل و قابل پیش بینی بودن قابل اعتماد کامل ساخته است.


بیت‌کوینها چگونه ساخته می شوند؟

بیت کوینها در فرایندی رقابتی و تمرکز زدایی شده که "استخراج" نام دارد، تولید می شوند. این فرایند مستلزم آن است که افراد از شبکه برای خدمات خود، جایزه دریافت کنند. استخراج کنندگان بیت کوین تراکنش ها را پردازش کرده و با استفاده از سخت افزار تخصصی، شبکه را ایمن کرده و در عوض آن بیت کوینهای جدید جمع آوری می نمایند.

طراحی پروتکل بیت کوین به گونه ایست که بیت کوینهای جدید را با نرخ ثابتی تولید می کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی خواهد شد. اگر استخراج کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتباً دشوار خواهد شد و استخراج کنندگان باید بدنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آنرا ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند.هر نُد بیت کوین در جهان، هر آنچه را که در تطابق با قوانینی که انتظار می رود سیستم از آن پیروی کند، نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوینها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. تعداد بیت کوینهای جدیدی که هر سال تولید می شود، بطور اتوماتیک در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت کوینهای موجود به 21 میلیون برسد. از این هنگام به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالاً بطور اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد.


چرا بیت‌کوینها باارزش هستند؟

بیت کوینها ارزشمندند چون به عنوان شکلی از پول، مفید هستند. بیت کوین ویژگیهای پولی دارد (پایداری، قابلیت حمل و نقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش پذیری و شناخت پذیری). ویژگیهای بیت کوین بر مبنای خواص ریاضی استوار شده است، نه بر مبنای خاصیتهای فیزیکی (مانند طلا و نقره) و نه بر اساس اعتماد بر مرجعی مرکزی (مانند ارزهای بدون پشتوانه). مختصر آنکه، این ریاضیات است که بیت کوین را پشتیبانی می کند. با این ویژگی ها، تمام آنچه که برای شکلی از پول بودن و ارزش داشتن لازم است، اعتماد و پذیرش است. در مورد بیت کوین، رشد کاربران، سوداگران و کسب و کارهای نوپا، گویای مطلب است. مانند تمامی ارزها، بیت کوین ارزش خود را تنها و بطور مستقیم از کسانی می گیرد که آنرا برای پرداخت وجه پذیرفته اند.

 

 چه چیزی بهای بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟
بهای بیت کوین با قانون عرضه و تقاضا معلوم می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، بهای آن نیز افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از بهای آن کاسته می شود. تعداد بیت کوینهای در گردش محدود است و بیت کوین های جدید با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی تولید می شوند که به این معنی است که تقاضا باید تابعی از این سطح تورم باشد تا بتواند قیمت را ثابت نگهدارد. چون بازار بیت کوین در مقایسه با آنچه باید باشد، هنوز کوچک است، بنابراین، برای بالا و پایین رفتن قیمت بازار نیاز به مقدار چشمگیری پول نیست و در نتیجه قیمت بیت کوین هنوز بسیار متغیر است.

استخراج بیت‌کوین
هر کسی می تواند با اجرای نرم افزار روی سخت افزاری ویژه، یک استخراج کننده بیت کوین باشد. نرم افزار استخراج، به انتشار تراکنشها در شبکه ی P2P، گوش فرا داده و اقدامات مقتضی جهت پردازش و تایید این تراکنش ها را انجام می دهد. استخراج کنندگان بیت کوین به این دلیل به این کار می پردازند که کارمزد تراکنشی را که کاربران برای پردازش سریعتر تراکنش های خود می پردازند، دریافت نموده و نیز بیت کوینهای تازه تولید شده را بر طبق یک فرمول ثابت به جریان اندازند.
تراکنشهای جدید برای آنکه پذیرفته شوند باید در بلاکی همراه با سند ریاضی انجام کار قرار گیرند. این مدرک ها را بسختی می توان تولید کرد ، چون هیچ راهی برای تولید آنها نیست، مگر میلیاردها بار محاسبه در ثانیه. استخراج کنندگان باید این محاسبات را انجام دهند تا سرانجام شبکه، بلاک های آنها را بپذیرد و به آنها پاداش دهد. هر چه تعداد استخراج کنندگان بیشتر شود، شبکه یافتن بلاکهای مجاز را بطور خودکار دشوارتر می کند تا مطمئن شود که زمان متوسط برای یافتن یک بلاک، همان 10 دقیقه باقی خواهد ماند. در نتیجه، استخراج یک کار بسیار رقابتی است که هیچ استخراج کننده ای نمی تواند کنترلی بر آنچه که درون زنجیره بلاک است، داشته باشد.
برای تحمیل ترتیب زمانی بر زنجیره بلاک ، سند انجام کار طوری طراحی می شود که به بلاک قبلی وابسته باشد. به همین دلیل برگشت دادن تراکنشهای قبلی به طور نمایی دشوار می شود چرا که لازم است سند انجام کار روی تمامی بلاکهای دنباله آن، دوباره محاسبه گردند. اگر در یک زمان، دو بلاک پیدا شود استخراج کنندگان ابتدا به کار روی بلاکی که اول دریافت می پردازند و سپس به محض آنکه بلاک بعدی پیدا شد به طولانی ترین زنجیره بلاکها سوییچ خواهند کرد. به این ترتیب به استخراج کنندگان اجازه داده خواهد شد که اجماعی جهانی را بر مبنای قدرت پردازش، حفظ کرده و آنرا ایمن نمایند.
استخراج کنندگان بیت کوین نه می توانند با تقلب کردن پاداش خود را افزایش دهند و نه می توانند تراکنشهای تقلبی را که ممکن است شبکه بیت کوین را خراب کند، پردازش نمایند، چون تمامی نُدهای بیت کوینی بر اساس پروتکل بیت کوین، هر گونه بلاکی را که شامل داده های غیرمجاز باشد، نخواهند پذیرفت. در نتیجه، حتی اگر نتوان به تمامی استخراج کنندگان بیت کوین اعتماد کرد، امنیت شبکه همچنان برقرار خواهد بود.

امنیت بیت‌کوین
تکنولوژی بیت کوین- پروتکل آن و رمزنگاری- سابقه ردیابی امنیتی قوی دارد و شبکه بیت کوین احتمالاً بزرگترین پروژه محاسباتی توزیع شده در جهان است. بیشترین آسیب پذیری بیت کوین ناشی از خطای کاربر است. ممکن است فایلهای کیف پول بیت کوینی که کلیدهای محرمانه لازم را ذخیره می کند، بطور تصادفی حذف، گم و یا دزدیده شوند، درست مانند آنکه پول نقد واقعی، به شکل دیجیتال ذخیره شده باشد. خوشبختانه کاربران می توانند اقدامات امنیتی مطمئنی را به کار بندند تا از پول خود محافظت کنند یا از آن دسته از تامین کنندگان خدمات که سطوح امنیتی خوب و نیز بیمه بر علیه دزدی یا گم شدن ارائه می کنند، استفاده نمایند.

منابع:
کتاب "همه چیز در مورد بیت کوین"، پدید آورندگان: ناطق الاسلام، ابهری و فرزان جم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.